De winst van een feedbackcultuur
‘Er heerst bij ons geen feedbackcultuur’, horen wij regelmatig. Dan gaan bij ons de alarmbellen af. Dat betekent namelijk een gemiste kans voor organisaties om hun performance te verbeteren!
Ok, eerlijk is eerlijk, het woord feedbackcultuur roept verschillende reacties op bij mensen. Het scoort best hoog in de categorie jeukwoorden. Of het wordt als een ‘zwaar’ onderwerp ervaren omdat het ‘creëren van een feedbackcultuur’ klinkt als een mega verandertraject. Een ander onderzoek toont aan dat als je het instrument feedback verkeerd inzet, het juist averechts werkt. Reden te meer om je mee te nemen in de positieve impact van feedback op de performance en wat dan nodig is om te komen tot een laagdrempelige en werkende feedback cultuur.
Wat gaat er mis bij een feedbackcultuur?
Wij zien vanuit onze ervaring dat het misgaat op drie punten. Bedrijven creëren, onbedoeld, een negatieve feedbackcultuur door alleen feedback te geven als er iets verbeterd moet worden. Ten tweede wordt feedback vaak ongevraagd gegeven. De medewerker heeft er niet zelf om gevraagd, maar er wordt toch feedback gegeven. Daarnaast zien wij regelmatig dat de feedback inhoudelijk onvoldoende onderbouwd is. Zonde! Wat dit heeft een directe (negatieve) impact op je performance. Om een aantal redenen.
Lagere performance door ‘shoppen for confirmation’
Als mens heb je het nodig om erkenning en waardering te krijgen. Dat draagt bij aan je werkgeluk en verbetert ook nog je prestaties. Krijg je die erkenning niet, dan heeft dit impact op je performance. Het effect van ongevraagde feedback is nog groter! Het triggert het verdedigingsmechanisme in je brein! Ook al is het feitelijk misschien geen aanval, je brein ervaart het wel als zodanig. Vervolgens gaat je aandacht daar naar uit en ben je minder productief. Als laatste zorgt onvoldoende onderbouwde feedback er ook nog eens voor dat een ander fenomeen wordt getriggerd; “Shopping for confirmation”. Wat? Dat betekent dat als je de feedback niet herkent, je vanuit dat verdedigingsmechanisme (Nee doe ik dat? Nou, dat herken ik niet, nee toch?) bij collega’s om bevestiging gaat vragen. En, je voelt hem al aankomen. Dat kost tijd en focus. En gaat dus ten koste van je performance. Gemiste kansen!! Want de positieve impact van feedback op de performance is er absoluut! Als je het goed doet natuurlijk!
Performance omhoog door feedback goed in te zetten
Er is wel degelijk een verband tussen verbeterde performance en het geven van feedback. Als je het instrument feedback op de juiste manier inzet, merk je verschillende effecten. Je team zal effectiever samenwerken. De onderlinge sfeer verbetert doordat mensen zich erkend en gewaardeerd worden. Eventuele onderlinge irritaties worden besproken (en vragen dus geen aandacht meer). En als kers op de taart dagen medewerkers zichzelf en elkaar uit om het beste uit zichzelf te halen. Cruciaal in deze is natuurlijk wel dat je het instrument, zoals gezegd, op de juiste manier inzet.
Hoe zorg ik met mijn feedback voor een betere performance?
Als je het instrument feedback op een juiste manier wilt inzetten, hebben we drie tips voor je.
- Geef regelmatig feedback
De kracht van feedback zit vooral in de regelmaat ervan, de continue dialoog! Met feedback bedoelen we hier natuurlijk zowel complimenten alsook verbeter feedback. De regelmaat zorgt ervoor dat het “normaal” wordt: “Zo doen we dat hier”. Daarnaast zit je er ‘bovenop’ en heb je grotere impact op de performance.
- Geef de medewerker regie
Naast de regelmatige momenten (die steeds normaler zullen worden), is het goed om de regie bij de medewerker te leggen. Door de autonomie die de medewerker ervaart, zal hij meer openstaan voor de feedback. Hij heeft er tenslotte zelf om gevraagd. Hiermee vergroot je de kans dat hij er daadwerkelijk iets mee gaat doen, wat ook zijn prestaties ten goede zal komen!
- Geef goed onderbouwde feedback
We hebben er al eerder over geschreven; goed feedback geven is een kunst op zich. En als je die kunst verstaat, merk je de zichtbare effecten! Goed feedback geven is alsof je iemand in de spiegel laat kijken en inzichtelijk maakt wat diegene goed doet (compliment) en wat er beter kan (verbeter feedback). De waarde zit vooral in de onderbouwing. Dus goed en concreet omschreven en het liefst met voorbeelden erbij. Dan blijft iemand doen wat goed gaat en kan hij concreet aan de slag met wat beter kan.
Met onze software tool Teampeak, ondersteunen wij organisaties bij het creëren van een feedbackcultuur. En, wees gerust, dit is zeker geen ‘mega verandertraject’. Sterker nog, door onze ervaring met honderden implementaties hebben wij een nuchtere en pragmatische aanpak ontwikkeld. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem eens een kijkje op de website.