Complimenten

Compliment geven: ga je voor een glimlach of ga je voor minimaal 3cm groei?

In de vorige blog namen we je mee in het waarom van complimenten, in aanloop naar de (inter)nationale complimentendag. We beloofden je in dit blog uit te leggen hoe je een goed compliment geeft. Een goed compliment laat iemand wel 3 cm groeien!

Boost performance & engagement

Wij zeiden het al; wij zijn fan van het compliment! Recent onderzoek van Harvard Business Review wijst uit dat een positieve organisatiecultuur ook echt bewezen effect heeft op de performance en het engagement van je medewerkers. En wie wil dat nou niet? 

Maar hoe geef je dan een goed compliment? Eentje waarvan je de ander minimaal 3 cm ziet groeien? Want dat is de kracht zijn van een goed compliment. En ja, dat is ook digitaal te zien! 

Een goed compliment? Hoe dan? 

Verklaar je nader, horen we je zeggen. Laten we starten met: beide complimenten zijn natuurlijk goed! Alleen is er een verschil in de manier waarop je een compliment kunt geven, en dat heeft verschillende (zichtbare) effecten!  We geven een voorbeeld. Je kunt je medewerker of je team complimenten geven als: “Goed gedaan!”, “Top gewerkt”, “Lekker bezig”… In die trant. Nik mis mee! Zeker als het gepaard gaat met de nodige intonatie en functionele gebaren, zorgt het voor een energieboost en jawel: de glimlach! Want zeg nou eerlijk, leuk om te horen toch! 

Dit noemen wij “aanmoediging”. Zorgt dus voor energie en een glimlach. Het zorgt er alleen niet voor dat iemand weet wat hij goed/lekker of top doet en het compliment komt niet echt binnen. En het zal ook niet zo zijn dat je medewerker dat gedrag vaker gaat vertonen. En dat binnenkomen, dat is het grote verschil! Tussen de glimlach of de 3 cm groei! 

De 3 stappen naar een goed compliment

Pagina’s vol zijn erover geschreven. De 10 gouden regels, 7 tips voor complimenten etc. Je kan er dus nog veel meer over lezen. Wij houden het simpel. Je hoeft slechts 3 stapjes te nemen om iemand een goed onderbouwd compliment te geven dat blijft hangen!

  1. Doe het direct! 

Wacht niet te lang, dat vermindert de herkenbaarheid of zorgt ervoor dat je het vergeet! Dus, als je iemand iets ziet doen wat je goed vindt of hoort zeggen wat je aanstaat. Of gewoon als je iets aan iemand waardeert, denk dan wel even na hoe je het gaat brengen. Maar breng het compliment! (en gebruik stap 2 en 3 hiervoor)

  1. Omschrijf het Wat

Wat zie je iemand doen? Wat hoor je iemand zeggen? Welke eigenschap of actie waardeer je van iemand? Omschrijf dit zo helder mogelijk, liefst met een concreet voorbeeld erbij. 

  1. Leg het effect uit (van het Wat)

En vervolgens leg je uit wat het effect is van wat je bij stap 2 hebt omschreven. Dus wat het gevolg is van de actie, of de impact van de eigenschap etc. 

En hier zit echt de magie van complimenten geven. Hoe beter omschreven en onderbouwd met voorbeelden, hoe meer de ontvanger zich herkent en het compliment kan ontvangen. Dat duurt even een paar seconden. En dan… als je echt een goed compliment hebt gegeven, zie je je medewerker een aantal centimeter groeien (en… als bonus; een vette glimlach op het gezicht verschijnen). 

Disclaimer; sommige mensen moeten nog echt even geholpen worden met het ontvangen van een compliment. Maar daarover schrijven we een andere keer! 

Succes en veel plezier! En goed kijken he!

Categorieën
Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google
Spotify
Consent to display content from Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from Sound