Steeds meer bedrijven stappen af van de traditionele HR-gesprekscyclus, die meestal uit een aantal vaste gesprekken per jaar bestaat. Als ik heel eerlijk ben, zie ik echter in veel bedrijven dat er slechts 1x per jaar een gesprek is over het functioneren. Dit gaat meestal dan ook gelijk over salaris. En, als je geluk hebt, over groei en ontwikkeling. Feit is, dat die gesprekken meestal niet inspireren. Sterker nog, doordat het een te beladen gesprek is, raken sommigen er zelfs door gedemotiveerd. Een tijdje hoor je nu al de term Continue Dialoog, door de HR-wandelgangen gaan. Een trend? Een hol begrip? Nee! Echt gaan doen. We leggen je uit waarom.
We hebben ‘sociaal glijmiddel’ nodig*
Continue dialoog, de term zegt eigenlijk al genoeg. Het betekent dat je continue in gesprek bent met je medewerkers over groei en ontwikkeling. Wellicht denk je nu; ‘ik spreek mijn medewerkers ook elke dag’. Natuurlijk. Maar wij durven te beweren dat dat vooral werk gerelateerd is. Dat is belangrijk, dat spreekt voor zich. Wij volgden recent een Webinar Verbindend Leiderschap, van antropoloog Jitske Kramer. Zij verwoordt het treffend: “We hebben meer gesprekken over onderwerpen die schuren. Nu we elkaar een stuk minder zien, is er geen ‘mantel der liefde’ meer. Het is alsof het sociale glijmiddel mist, waardoor je die schuring meer voelt”. Je bereikt beiden zoveel meer als je het ook regelmatig met elkaar over andere zaken hebt. We hebben dus sociaal glijmiddel nodig.
* Vrij vertaald van Jitske Kramer
Wat levert het op?
En die kun je vinden in de vorm van de continue dialoog. Nogmaals, we hebben het over kort cyclisch contact met je medewerkers over het werk en andere zaken. Je geeft je medewerkers (echte) aandacht en dat werkt positief op de sfeer. Zij voelen zich erkend en gewaardeerd. En meer dan dat, zij voelen oprechte interesse in hun persoon. Het mooie is, dat het je ook wendbaarder maakt. Als team, als organisatie. Doordat je je focus verlegt van 1x per jaar naar kwartaal of zelfs maandelijks/tweewekelijks. Je zit veel korter op de bal. En weet wat er speelt, wat er loopt en niet loopt. En dus kun je eerder bijsturen als dat nodig is.
Waar moet ik het over hebben?
Ik kan me voorstellen dat je denkt “waar moet ik het allemaal over hebben dan”? Dat is juist het mooiste van alles. De continue dialoog is geen beladen gesprek, je kunt het zo breed maken als je zelf wilt. Wij raden je in ieder geval aan om juist ook onderwerpen terug te laten komen die je normaal niet zo snel zelf inbrengt. Duurzame inzetbaarheid bijvoorbeeld. Waar kun je aan denken, als je hiermee aan de slag gaat?
1. Check-in moment
Start met even contact maken, de zogeheten check in. Die gaat het liefst over iets anders dan werk. Juist nu met het digitale tijdperk van thuiswerken slaan we dit helaas vaak over. Vragen als: heb je vandaag al gelachen, heb je moeten ingrijpen met schoolwerk, hoe laat kwam je puber uit bed, werken hier goed. Je voelt al; het liefst over iets totaal anders dan werk.
2. What’s up?
Hier ga je het waarschijnlijk wel over het werk hebben. Over huidige taken/projecten waar iemand mee bezig is. Zit iemand in de flow? Zijn er belemmeringen? Vragen als: Wat gaat goed, wat loopt minder en waarom? Hoe kan ik helpen? Hoe zit iemand erin?
3. Hoe zit het met…..
Als je elkaar vaker spreekt, worden onderwerpen als ambitie, vitaliteit en duurzame inzetbaarheid laagdrempeliger. Omdat het minder beladen is en het niet over het functioneren gaat. Gebruik eens vragen als: Hoe zorg jij voor jouw ontspanning? Wat kun/wil je daar nog meer in doen? Wanneer ga je fluitend naar huis? Hoe denk jij dat jouw functie er over 5 jaar uitziet?
Big talks & small talks
Door kort cyclisch met je medewerkers over dit soort zaken te praten, ga je merken dat de kwaliteit van je jaargesprek ook verbetert. Een van onze klanten heeft hier al mooie resultaten mee. Zij hanteren de term Big talks & Small talks. Door regelmatig small talks te voeren, maak je (meer) zaken makkelijk bespreekbaar en leer je elkaar nog beter en op een andere manier kennen. En als kers op de taart wordt je Big talk hierdoor inhoudelijk nog beter en dus waardevoller.
Wij zijn blij dat steeds meer bedrijven afstappen van de traditionele gesprekscyclus en zich opmaken voor het performance management van de toekomst. Wij zijn trots dat een groeiende groep klanten met Teampeak vorm geeft aan de continue dialoog. Met slimme notificaties, inspirational quotes, prikkelende vragen en calls to action, is er altijd wel iets om over te praten!