Feedback

Wat is continue feedback?

Op de werkvloer wordt er steeds vaker gekeken naar nieuwe methodes van werken. En, dan heb ik het onder andere over functioneringsgesprekken. Er vindt een verschuiving plaats waar er gekeken wordt naar nieuwe methodes welke beter werken voor je medewerkers. Eerder hadden wij het over continue dialoog. Hier gaat het om (even kort door de bocht) vaker een gesprek aan te gaan met je medewerker. Wil je hier mee over weten? Lees het hier. Maar we kijken nu naar wat is continue feedback? 

Wat is continue feedback?

De oude manier van beoordelen, twee keer per jaar een gesprek met je manager, is niet meer van deze tijd. Medewerkers zijn niet langer meer alleen nieuwsgierig naar de mening van hun manager, maar ook naar die van collega’s en klanten. Daarnaast willen mensen tegenwoordig niet meer vastzitten aan twee feedbackmomenten per jaar. Daardoor is continue feedback in het leven gekomen. Bij deze vorm van feedback wordt er het gehele jaar door feedback gegeven en ook vanuit verschillende rollen. 

Wat voor voordelen biedt het?

Nu we hebben we besproken wat continue feedback is, gaan we kijken welke belangrijkste voordelen deze feedback methode met zich meebrengt. Continue feedback geeft de basis voor een feedback cultuur. Medewerkers voelen zich meer op hun gemak om feedback te ontvangen maar ook geven. Hiermee kunnen doelen beter behaald worden. Feedback is een fundering voor het behalen van doelstellingen. Daarmee kan er beter gekeken en gewerkt worden aan wat er nodig is voor het doel. Verder is continue feedback cruciaal voor het groeien van het team. Het gevoel van een veilige omgeving maakt een team hechter en beter inzetbaar voor verschillende vraagstukken. Daarnaast kan werkgeluk hoger worden door het sterke team gevoel. Eindeloos veel voordelen dus ;).

Hoe pas je het toe in de praktijk? 

In de praktijk toepassen, klinkt makkelijker dan het is. Je kan dit namelijk op verschillende manieren oppakken. Het bestaat eigenlijk uit drie onderdelen:

  • Visie: mensen willen graag weten waarom ze iets doen. Daarom is het belangrijk om je medewerkers uit te leggen wat voor toegevoegde waarde continue feedback voor jullie organisatie heeft.
  • Methodiek: als medewerkers begrijpen en achter het idee van continue feedback staan, is het tijd om het vorm te geven. Waar willen jullie feedback op verzamelen? Voor wie is deze feedback inzichtelijk? Wie is eigenaar over deze feedback? Dit zijn vragen waar je over na moet denken
  • Tooling: last but not least, tooling. Continue feedback kan je op verschillende manieren verzamelen. Sommige organisaties doen het met Excelsheets of bijvoorbeeld Google Forms. Wil je nou dat medewerkers het geven en ontvangen van feedback ervaren makkelijk en aantrekkelijk maken? Denk dan na over de aanschaf van een online tool. Lees hier meer over onze tool Teampeak. 

Is jouw vraag ‘Wat is continue feedback?’ beantwoord in de bovenstaande blog. En ben jij er nu ook van overtuigd dat jouw organisatie klaar voor is? Neem dan contact met ons op. Samen maken we jouw organisatie klaar voor de toekomst.

Categorieën
Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from - Youtube
Vimeo
Consent to display content from - Vimeo
Google Maps
Consent to display content from - Google
Spotify
Consent to display content from - Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from - Sound