Nieuws

Een dag niet gelachen: de 4 voordelen van humor op de werkvloer

Wij kunnen ons geen dag zonder lach voorstellen. Humor is een kernwaarde in onze organisatie. Daarom zeggen wij ook: een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Lachen is namelijk heel belangrijk om je ontspannen en gelukkig te voelen. En aangezien je een groot deel van je leven op de werkvloer bent, is humor wat ons betreft onmisbaar. Als je nu denkt: humor en serieus werken gaan toch niet samen? Dan willen wij je graag het tegendeel bewijzen. 

De voordelen van humor

Humor en professioneel werken gaan hand in hand. Veel wetenschappelijke onderzoeken bewijzen dat humor helpt om je te ontspannen. En als je ontspannen bent, ben je effectiever. Kortom, blije mensen werken beter. Er zijn natuurlijk meer voordelen en die zetten we kort voor je op een rij. 

1. Verlichting van de werkdruk 

Humor en lachen verminderen de werkdruk. We hebben allemaal weleens een drukke dag, maar zo’n drukke dag heeft wel invloed op je productiviteit en gemoedstoestand. Als je humor gebruikt, kunnen medewerkers meer ontspannen en wordt de werkdruk verlicht. Hierdoor worden ze weerbaar en gaan ze beter met uiteenlopende situaties om. 

2. Betere communicatie 

Humor verbetert de communicatie op de werkvloer. Je zult wel denken: hoe dan? Ook hier speelt spanning weer een rol. Humor vermindert spanning, waardoor moeilijke gesprekken makkelijker en positief verlopen. Wij passen humor bijvoorbeeld ook toe als mensen fouten maken. Ontwikkelen staat bij ons centraal, dus dat betekent dat je ook fouten mag maken. Met een beetje humor is het vaak wat beter te relativeren. 

3. Betere werksfeer 

Het zal je vast niet verbazen, maar humor verbetert ook de werksfeer. Lachen creëert namelijk een positief en ontspannen werkklimaat waarin medewerkers zich op hun gemak voelen. Maak dus af en toe een grapje. Zo wordt je band met je collega’s ook gelijk wat sterker. 

4. Meer creativiteit 

Wist je dat humor en lachen je creativiteit stimuleren? Onderzoek toont aan dat mensen meer nieuwe ideeën bedenken als ze zich ontspannen en op hun gemak voelen. Dus wil je met jouw team out of the box denken? Voeg dan een beetje humor toe! 

Ken je grenzen

Humor is natuurlijk een breed begrip. Wat jij als een grapje ziet, kan een collega verkeerd opvatten. In dit geval wordt de werksfeer juist minder goed. En #metoo scenario’s wil je ook voorkomen. Houd daarom rekening met de context en grenzen van collega’s. Maak het bespreekbaar en creëer een feedbackcultuur waarin je open communiceert. Vond je een grap niet gepast? Bespreek het dan met elkaar. 

Humor in klantcontact 

Onze klanten weten dat wij graag lachen. We zijn serieus in ons vak, maar we verspreiden ook graag wat vrolijkheid. Onze kernwaarde ‘Humor’ vertaalt zich concreet in: Na klantcontact gaan klanten vrolijker weg dan dat ze binnenkwamen. Miente: “Wij starten een serieuze project kick-off met een nieuwe klant nooit met het (saaie) standaard voorstelrondje. We stellen daarentegen graag de vraag: Wat zijn je geheime hobby’s? Dit leidt vaak tot een leuk en diepgaander gesprek. Ik trap vaak af en de rest gaat meestal op dezelfde voet door. Dit soort momenten maken ons werk nog leuker!”

Categorieën
Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from - Youtube
Vimeo
Consent to display content from - Vimeo
Google Maps
Consent to display content from - Google
Spotify
Consent to display content from - Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from - Sound