Dat we een krappe arbeidsmarkt hebben, hoeven we je niet te vertellen. Veel bedrijven worstelen met dit probleem. Want waar haal je medewerkers vandaan? De oplossing zit deels ergens anders, namelijk in de focus op het behouden van mensen. Omdat de nieuwe generatie sneller van baan wisselt, is het belangrijk om je te richten op het behoud van je medewerkers. Behouden is namelijk het nieuwe werven. Hoe je dat doet? In deze blog bespreken we waar je kunt beginnen.
Gebrek aan interne ontwikkeling
Het valt ons al jaren op: er is weinig budget voor interne ontwikkeling. Er zijn grote budgetten voor het uitzetten van vacatures, maar niet voor de medewerkers die er al zijn. En dat terwijl persoonlijke ontwikkeling de belangrijkste drijfveer van mensen is. Door onvoldoende ontwikkelingsmogelijkheden, weinig kansen en weinig aandacht vertrekken medewerkers. En je weet: er staan tientallen recruiters als hyena’s klaar met een ‘beter’ aanbod. Ons eerste aandachtspunt is daarom ook: investeer in je huidige collega’s en maak ruimte voor de ontwikkeling van je medewerkers.
Een goed werkklimaat = tevreden medewerkers
Als je medewerkers wilt behouden, moet je investeren in een werkklimaat waar mensen graag werken. Dit betekent dat je inspeelt op hun belangrijkste drijfveren: ontwikkeling, autonomie en teamgevoel. Creëer goede loopbaanpaden, geef mensen uitdagingen en kansen en investeer in mentoring en coaching. Luister naar je medewerkers, meet hun sentiment en neem hun feedback serieus. Check bijvoorbeeld eens of je arbeidsvoorwaarden nog van deze tijd zijn. Bovenstaande punten zijn onderdeel van – wat wij noemen – een high performance werkklimaat. In onze blog ‘4 elementen van high performance management’ en ons e-book lees je meer over het creëren van een high performance werkklimaat.
Kostenbesparing
Het creëren van een goed werkklimaat is misschien een hele investering, maar heb je al eens de nadelen en kosten van vertrekkende medewerkers in beeld gebracht? Denk bijvoorbeeld aan de verloopkosten en de kosten voor instroom (werven, inwerken etc.). En wanneer belangrijke teamleden vertrekken, zie je ook waardevolle kennis uit je organisatie vertrekken. Daarnaast vermindert jouw arbeidsmarktpositie door het grote verloop. Als je veel en vaak vacatures hebt openstaan, dan zien zowel kandidaten als bedrijven dit als een rode vlag. Al helemaal als oud-medewerkers niet goed over jouw bedrijf praten (=imagoschade). Ons advies: investeer een deel van het recruitmentbudget in een goed werkklimaat. Als medewerkers bij jou blijven, voorkom je dat je op een overspannen markt tegen hoge kosten moet werven.
Werksfeer
Nu persoonlijke ontwikkeling op de agenda staat, willen we ook nog het belang van een positieve werkomgeving extra benoemen. Zorg bijvoorbeeld voor open communicatie, een goede werk-privébalans en voeg een beetje humor toe. Leer elkaar kennen en bouw als team een sterke band op. Je zit tenslotte een groot deel van je tijd met je team ‘opgescheept’. Als mensen zichzelf kunnen ontwikkelen maar zich niet thuis voelen in het team, dan gaan ze alsnog weg. Dus een teamuitje op zijn tijd is zo slecht niet. Of vraag één van onze spellen op: het talent-ganzenbordspel of het kaartspel met prikkelende groeivragen. Dit zorgt bij ons in ieder geval voor leuke gesprekken!