Nieuws

De HR-cyclus: een ‘moetje’ vs. blije werknemers en meer resultaat

De HR-cyclus: een ‘moetje’ vs. blije werknemers en meer resultaat

We willen het allemaal: meer resultaat, meer productiviteit en meer blije werknemers. Maar hoe? Door HR-cyclus niet als een ‘moetje’ te zien. Elke organisatie streeft naar productiviteit en kwaliteit, anders win je het namelijk niet van je concurrenten. En het zijn je medewerkers die dit werk moeten doen. Zij worden niet blij en gemotiveerd van de traditionele en controle-gerichte gesprekscyclus. Wij leggen uit hoe de gesprekscyclus geen ‘moetje’ wordt, maar juist een leuk gesprek waar medewerkers blij van worden.

De traditionele gesprekscyclus

De gesprekscyclus is oorspronkelijk ontworpen om controle te krijgen op de productiviteit van medewerkers. In deze gesprekscyclus kijken managers op basis van iemands functieprofiel naar de voortgang en performance. De grote vraag is: is er voldoende gepresteerd? Het is een op controle-gerichte cyclus en medewerkers ervaren dit ook als controle.

Het is een ‘moetje’

Managers worden en voelen zich door de gesprekscyclus vaak beperkt. Ze moeten zich aan een format houden dat hen dwingt om op KPI’s te beoordelen. En één keer per jaar moeten ze geforceerd en krampachtig alle gesprekken tegelijk voeren. Het gevolg: niemand vindt de gesprekken leuk. Het ‘moetje’ werkt controlerend en demotiverend. En het belangrijkste: het leidt niet tot een verhoging, maar juist een vermindering van de productiviteit.

Van controle naar leuke gesprekken

Maar wat werkt dan wel? De oplossing is eigenlijk heel simpel: voer leuke gesprekken! En met leuke gesprekken bedoelen we gesprekken waarin de focus op de talenten en ambities van medewerkers ligt. Medewerkers willen zich namelijk ontwikkelen en groeien. Ze willen uitdagingen en feedback. Als je hier aandacht aan besteedt tijdens de gesprekscyclus, zullen de gesprekken veel leuker worden. En dat niet alleen! Medewerkers zijn blijer, productiever en leveren meer resultaat.

Als je leuke gesprekken wilt voeren, moet je ook de controle durven los te laten. Controle werkt namelijk demotiverend. Vele onderzoeken tonen aan dat gemotiveerde werknemers harder werken, dus motiveer medewerkers tijdens gesprekken. Bekijk niet of iemand wel hard genoeg heeft gewerkt, maar bespreek waar een medewerker naar toe wil groeien. Wat zijn de ambities voor het komende jaar en hoe kun je als manager daarin bijdragen?

Focus op talenten

Wanneer talenten gewaardeerd worden, voelen medewerkers zich gezien en betrokken bij de organisatie. Ze zullen dan ook veel meer hun best voor je gaan doen. Zorg er daarnaast voor dat je een feedbackcultuur creëert. Doordat je het hele jaar door feedback geeft en krijgt, groeien zowel medewerkers als de organisatie veel sneller. Dus: je hebt meer resultaat!

Wij voeren bij Teampeak daarom ook niet één keer per jaar een ‘standaard’ gesprek, maar het hele jaar door zijn er momenten waarop we leuke gesprekken voeren. En ons motto is: na het gesprek is de medewerker blijer dan voor het gesprek. Tot nu toe is dat aardig goed gelukt, want we hebben een team met blije en gemotiveerde medewerkers die elke dag weer een beetje groeien.

Categorieën
Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from - Youtube
Vimeo
Consent to display content from - Vimeo
Google Maps
Consent to display content from - Google
Spotify
Consent to display content from - Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from - Sound