Nieuws

Kies jouw smaak: 5 beoordelingstechnieken voor elk soort medewerker

De 5 beoordelingstechnieken voor elk soort medewerker

De arbeidsmarkt is nog nooit zo gevarieerd geweest als nu. De één haalt graag targets en werkt 40 uur per week, terwijl de ander zichzelf persoonlijk wil ontwikkelen en liever niet meer dan 24 uur werkt. We hebben de generatie die met gemak 30 jaar bij jou in dienst blijft en de generatie die binnen een jaar weer vertrekt. Elke generatie heeft andere behoeften en dat vraagt ook om een andere manier van beoordelen. Wij vertellen je welke beoordelingstechniek bij welke generatie past. 

1.  Babyboomer (geboren tussen 1946 en 1964)

Dit is de generatie die hard werkt voor een beloning. Het is de generatie van zekerheid, erkenning en het leveren van een bijdrage. Ze hechten daarom ook waarde aan persoonlijke interactie en feedback. De traditionele gesprekscyclus is op basis van deze generatie gemaakt en past daarom ook bij hen. Dit betekent dat je werkt met gestructureerde evaluaties die je tijdens face-to-face gesprekken behandelt. Het is belangrijk dat je deze generatie erkenning geeft voor hun ervaring en bijdragen.

Ons advies: neem aan dat deze generatie goed werk levert. Kom niet opnieuw met hetzelfde beoordelingsformulier aan, maar zet deze mensen in als ‘expert’. Wat kan de organisatie van hen leren? Geef ze bijvoorbeeld een coachrol of laat ze bijvoorbeeld een training geven aan de jonge generatie. Op deze manier groeit zowel de ‘boomer’ als de jonge generatie.

2.  Generatie X (geboren tussen 1965 en 1980)

Deze generatie is wat meer gericht op prestaties en vindt het behalen van resultaten belangrijk. Ze denken daarom ook na over doelen: wat kan ik bereiken en presteren? Deze generatie hecht veel waarde aan eerlijke en constructieve feedback. Voor deze generatie is het belangrijk dat je tijdens het beoordelingsgesprek focust op individuele prestaties, meetbare doelstellingen en ontwikkelingsmogelijkheden. Geef dus feedback op basis van hun prestaties, bespreek wat hun persoonlijke doelen zijn en maak dit meetbaar.

3.  Millenials/generatie Y (geboren tussen 1981 en 1996)

Met de komst van deze generatie is het privéleven een stuk belangrijker geworden. Deze generatie hecht namelijk veel waarde aan een goede werk-privé-balans. Daarnaast willen ze zichzelf persoonlijk ontwikkelen. Persoonlijke aandacht, mentorship en vriendschap zijn belangrijke pijlers voor deze generatie. Het is daarom belangrijk dat de beoordelingstechniek de ontwikkeling van deze generatie stimuleert. Voer informele gesprekken waarbij persoonlijke ontwikkeling centraal staat, geef feedback en begeleid ze bijvoorbeeld in de vorm van een mentorship. En wacht niet tot het einde van het jaar, maar check regelmatig bij hen in. Zo creëer je meer betrokkenheid.

4.  Generatie Z (geboren tussen 1997 en 2012)

Dit is de nieuwste generatie die regelmatig voor ophef zorgt. Ze zijn met alle technologieën opgegroeid, houden van snelheid en kunnen veel informatie in één keer verwerken. Dat betekent ook dat ze bijvoorbeeld naar snelle en directe feedback verlangen. Daarnaast hecht deze generatie veel waarde aan flexibiliteit en diversiteit. Bij deze generatie is het belangrijk dat je korte en informele beoordelingsgesprekken houdt. Doe dit bijvoorbeeld via digitale kanalen, zoals apps of een feedbackplatform. Op deze manier creëer je betrokkenheid bij deze generatie en bevorder je de prestaties.

5.  Combinatie van technieken

Kijk uit dat je geen leeftijdsonderscheid maakt in de beoordelingstechnieken. Je kunt niet iedereen in een ‘generatiehokje’ stoppen. Drijfveren van medewerkers, zoals erkenning, doelen en feedback, komen terug in alle generaties. Ons advies is daarom: maak een mooie combinatie van technieken en creëer geen strakke processen (‘moetjes’). Geef managers en medewerkers de ruimte om de gesprekscyclus aan te passen aan hun persoonlijke behoeften. Op deze manier zorg je ervoor dat elke medewerker groeit op een manier die bij hem of haar past.

Het vergt natuurlijk wel wat werk van de HR-manager om al deze beoordelingstechnieken toe te passen. Vooral als je nog met een traditionele gesprekscyclus werkt. Teampeak helpt je graag bij de implementatie van een nieuwe gesprekscyclus en maakt het makkelijk voor je. Lees bijvoorbeeld ook eens ons whitepaper over de beoordelingstechnieken anno 2023.

Categorieën
Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from - Youtube
Vimeo
Consent to display content from - Vimeo
Google Maps
Consent to display content from - Google
Spotify
Consent to display content from - Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from - Sound