Nieuws

Talent van de toekomst aantrekken en behouden

Het aantrekken van nieuw talent kost veel tijd en geld. Waar je vroeger simpel een advertentie in de krant plaatste, moet je nu alle toeters en bellen uit de kast trekken om een beetje aandacht te krijgen. Nieuw talent aantrekken is lastig in deze krappe arbeidsmarkt. En dan moet je de ‘jobhoppers’ vervolgens ook nog zien te behouden. Kortom, een uitdagend pakket. Toch is er een aantal slimme strategieën waarmee je het talent van de toekomst aantrekt én behoudt. En daar heb je geen toeters en bellen voor nodig. 

Focus op behoud

Zowel het aantrekken als het behouden van medewerkers kost tijd en geld. Als wij mogen adviseren: zet in op het behouden van medewerkers. Behouden is namelijk het nieuwe werven. Als je medewerkers weet te behouden, dan hoef je namelijk minder tijd en geld in de werving te stoppen. Daarnaast is het een groot gemis (en kostenpost) als er waardevolle kennis uit je organisatie vertrekt. Want wie gaat die collega zo snel vervangen? En net zo belangrijk: een groot verloop is een rode vlag voor kandidaten. Het is een teken dat je misschien niet zo’n goede werkgever bent. Het levert imagoschade op, terwijl je juist een goed imago moet hebben als je mensen wilt aantrekken. Je komt op deze manier in een negatieve spiraal terecht. En het kost veel meer geld en energie om uit deze spiraal te komen, dan dat je in het behoud van medewerkers moet stoppen.

Speel in op de drijfveer: ontwikkeling

Maar dan: hoe behoud je medewerkers? Wij kunnen het niet vaak genoeg herhalen: speel in op persoonlijke ontwikkeling. Dit is namelijk de primaire drijfveer van medewerkers, zeker van de nieuwe generatie. Zij willen groeien, uitgedaagd worden en zichzelf zowel persoonlijk als professioneel ontwikkelen. Wat ons betreft staat het bieden van ontwikkelingsmogelijkheden op nummer 1 als je talent wil aantrekken en behouden. Kandidaten bekijken of je deze mogelijkheid biedt en medewerkers vertrekken wanneer ze niet kunnen doorgroeien. Bied je werknemers dus ontwikkelingsmogelijkheden. En als je gaat werven, laat dan in je arbeidsmarktcommunicatie zien dat deze mogelijkheden er zijn. 

Een slimme weggever

Aanvullend op persoonlijke ontwikkeling: medewerkers zijn gelukkiger als ze vanuit hun passie en talent werken. En gelukkige mensen blijven voor je werken. Wij werken daarom graag met (talent)testen die inzicht geven in de talenten en drijfveren van medewerkers. Op deze manier kun je ze gerichter helpen in hun ontwikkeling en ervoor zorgen dat ze op de juiste plek zitten. Zet deze testen ook in tijdens een wervingsproces. Je ziet dan snel of iemand bij je organisatie (kernwaarden) en de functie past. Hiermee voorkom je dat talent vertrekt, omdat het toch geen goede match blijkt te zijn. Tegelijkertijd laat je zien dat je persoonlijke ontwikkeling serieus neemt en je geeft kandidaten een mooi rapport over henzelf cadeau. Het is een slimme weggever waarmee je kandidaten aantrekt die gedreven zijn om zichzelf te ontwikkelen. En nog een slimme weggever van ons: lees ook eens hoe je de nieuwe generatie aanspreekt.

Maak verbinding

Wil je nog een stap verder? Creëer dan een soort portal waarin mensen met je kunnen verbinden. Wij hebben dat bijvoorbeeld gedaan middels Quest. Dit is een online omgeving waarin (potentiële) klanten, medewerkers en (potentiële) kandidaten verschillende (talent)testen kunnen maken. 

Tegelijkertijd leren ze ons en onze organisatie kennen. Deze portal maken we ook op maat voor onze klanten in de look and feel van hun organisatie. Het is een mooie manier om verbinding te maken. Wil je het eens uitproberen? Stuur ons een mail en wij maken een login voor je aan waarmee je gratis kennismaakt met Quest

Categorieën
Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from - Youtube
Vimeo
Consent to display content from - Vimeo
Google Maps
Consent to display content from - Google
Spotify
Consent to display content from - Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from - Sound