Nieuws

Pulse vragen en Performance Management: de 2 pijlers voor betrokken medewerkers

De 2 pijlers voor betrokken medewerkers

Van oudsher werd er met name naar de performance van medewerkers gekeken. En meestal vanuit een controlerende rol: performen onze medewerkers goed? Maar als een medewerker goed wil performen, is het net zo belangrijk (een randvoorwaarde) dat de organisatie goed performt. Dus: performt jouw organisatie ook goed? Want als je organisatie goed presteert, dan presteren je medewerkers vanzelf beter. En dit heeft ook weer een positief effect op de betrokkenheid (engagement) van je medewerkers. We vertellen je graag meer over hoe medewerkers engagement (+ pulse vragenlijst) en performance management samenhangen! 

Medewerkers engagement en performance: 1 + 1 = 3

Het meten van medewerkers engagement is natuurlijk niet nieuw, maar het gebeurt over het algemeen niet zo vaak. Meestal wordt er één keer in de twee jaar een grote vragenlijst uitgezet (een medewerkerstevredenheidsonderzoek, MTO). Dit is een momentopname en eigenlijk niet zo’n goede weerspiegeling van de werkelijkheid. In een korte tijd kan er namelijk veel veranderen! Los daarvan wordt meestal één, hooguit twee, keer per jaar de performance van medewerkers gemeten. Wij geloven dat je deze twee meetmomenten als een gezamenlijke werkwijze zou moeten zien. Zoals we al zeiden, is het van belang dat je organisatie goed presteert, wil je ervoor zorgen dat je medewerkers ook goed presteren. Het zouden daarom niet twee losse stromen moeten zijn, maar één! En voor beide geldt ook: meet de performance continu, niet één keer per jaar. 

In een continu dialoog met je medewerkers

Vergelijk het eens met een relatie. In een relatie kijk je ook niet alleen naar de ander of hij/zij het ‘goed doet’. Het is een wisselwerking waarin je continu met elkaar in dialoog bent en samen groeit. Voor medewerkers engagement en performance management geldt hetzelfde. Meet niet één keer per jaar hoe je medewerkers en je organisatie presteren, maar doe dat continu. Wissel continu feedback met medewerkers en collega’s uit, zodat ze het hele jaar door kunnen groeien. Je kunt natuurlijk vaker per jaar gesprekken plannen, maar je kunt ook continu feedback en complimenten delen via een handige app. Daarnaast kun je via een pulse vragenlijst continu feedback ophalen over hoe je organisatie presteert. Met de pulse vragenlijst stel je wekelijks een vraag aan medewerkers, zodat je real-time inzicht hebt in hoe je organisatie presteert en gelijk kunt handelen. 

Focus op groei, niet op controle

En net zo belangrijk: focus in de continue dialoog op groei, niet op controle. Dit betekent dat je niet terugkijkt of medewerkers het wel goed hebben gedaan, maar dat je vooruit kijkt en op de toekomst richt: Wat zijn ambities en waarin willen medewerkers groeien? Maar ook: Wat doet de organisatie goed en wat kan in de toekomst nog beter? 

De kritische nieuwe generatie

Met name de nieuwe generatie vindt de focus op groei belangrijk. Hun belangrijkste drijfveer is namelijk persoonlijke ontwikkeling. Zij zijn hier kritisch op en zullen vertrekken als ze niet kunnen groeien binnen een organisatie. Daarnaast zijn ook de bedrijfsdoelen en de werkomgeving belangrijk voor de nieuwe generatie. Passen de bedrijfsdoelen bij hun individuele doelen? Maar ook: Is de werkomgeving motiverend? Heb je een high performance werkklimaat? Omdat de nieuwe generatie zo kritisch is, kun je als manager niet aannemen dat je het goed doet. Je moet dat echt checken en dus meten. Doe je het niet goed, dan zijn ze zo vertrokken! 

Alles samen en op één plek

Voor ons voelt het heel logisch dat we organisaties ook helpen met het meten van medewerkers engagement. Het is voor medewerkers namelijk net zo belangrijk om de sterke en zwakke punten van de organisatie in beeld te hebben, als organisaties dat van hun medewerkers in beeld hebben. Daarom zijn we ook met een pulse vragenlijst gaan werken. Deze vragenlijst hebben we in de Teampeak app verwerkt, zodat je alles op één plek hebt: de performance van je medewerkers én je organisatie. 

Wil je meer weten over het meten van medewerkers engagement? Lees dan eens ons whitepaper of neem contact met ons op. We laten je graag zien hoe wij performance management en medewerkers engagement samenvoegen! 

Categorieën
Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from - Youtube
Vimeo
Consent to display content from - Vimeo
Google Maps
Consent to display content from - Google
Spotify
Consent to display content from - Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from - Sound