Nieuws

Maak het functiehuis leuk en simpel: 4 tips

Als we eerlijk mogen zijn: functiehuizen zijn vaak best wel saai. Via lange consultancy trajecten worden de functiehuizen opgezet, met als resultaat: dermate gedetailleerde functieprofielen die niet inspirerend zijn. De gemiddelde werknemer, en vaak ook manager, haakt af. Het kan veel leuker en simpeler, we vertellen je hoe! 

Op pagina één al afgehaakt…

Na een lang en intensief traject heb je eindelijk een uitgebreid functiehuis opgesteld. Vervolgens moet je met medewerkers het gesprek aangaan over wat er in de profielen geschreven staat. Maar zowel de medewerker als de manager zijn bij pagina 1 vaak al afgehaakt. De tekst is saai en veel te lang. Hierdoor gaan managers regelmatig zelf maar opschrijven wat mensen moeten doen, en dat terwijl je een kwalitatief goed functiehuis hebt opgesteld. Hier geldt een van onze ‘favoriete formules’: kwaliteit x acceptatie= impact. Je kunt wel een goed kloppend functiehuis hebben, maar als het merendeel van je organisatie het te ingewikkeld vindt en zijn eigen ding gaat doen, maak je weinig impact. Zonde van je tijd en geld! 

Zo versimpel je het functiehuis

Het maken van een functiehuis kan veel simpeler en leuker. Wij zijn er fan van! Op basis van onze eigen ervaring hebben we 4 goede tips die jou gaan helpen bij het versimpelen van het functiehuis.

1. Houd het flexibel

Dat een functiehuis jaren meegaat is een achterhaald idee. Organisaties veranderen tegenwoordig snel, waardoor ook functies snel wijzigen. We moeten eraan wennen dat we richting een rolleneconomie gaan waarin we meer talent gericht en in rollen gaan werken en mensen van project naar project hoppen. We noemen dit ook wel de internal talent marketplace. Onze tip: durf flexibele profielen op te stellen zonder strikte indelingen. En neem niet een jaar de tijd om het profiel op te stellen, maar durf het in een korte tijd af te ronden. 

2. Maak het niet ingewikkelder dan noodzakelijk

In functiehuizen wordt vaak uitgebreid beschreven welke niveaus er zijn en hoe de doorstroompaden eruit kunnen zien. En natuurlijk is dit goed om te weten, maar je hoeft dit niet per se te onderbouwen met allerlei doorgroei criteria en niveau-onderscheidende kenmerken. Als het echt nodig is, kun je dit doen, maar wees niet overcompleet. Houd het simpel!  

3. Less is more

In onze optiek moet een functieprofiel op een 1,5 A4 passen. We zien echter vaak indelingen waar allereerst kernwaarden worden beschreven, gevolgd door 3 of 4 resultaatgebieden met daarin de taken uitgesplitst en dan ook nog eens een aantal competenties die passend zijn voor de functie. Onze ervaring heeft geleerd dat het niet nodig is om zo uitgebreid te zijn. Houd het daarom kort. 

4. Actief taalgebruik

Gebruik in de functieprofielen ten slotte zo veel mogelijk actief taalgebruik. We laten je het verschil ervaren met twee beschrijvingen van de kernwaarde klantgerichtheid. 

  1. Als onderneming stellen we de klant centraal. 
  2. Ik verdiep me in de uitdagingen van de klant.

Als je actief in de ik-vorm schrijft, zal het veel meer gaan leven en voelen medewerkers zich meer aangesproken. En dit heeft weer een positief effect op het eigenaarschap van je medewerkers. 

Wat vind jij van je eigen functiehuis? 

Wij merken in gesprekken met klanten regelmatig dat ze hun eigen functiehuis ook een gedrocht vinden. We zijn gelukkig dus niet de enige! En we mogen ze ook nog eens helpen met het maken van nieuwe functiehuizen. Met onze expertise maken we snel veel leukere functieprofielen. En daar worden zowel wij als de klant heel blij van. 

Wil je weten hoe we dit doen? En kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op! We laten je graag zien wat er mogelijk is. En lees ook eens ons whitepaper over hoe je medewerkers betrokken houdt bij je organisatie!

Categorieën
Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from - Youtube
Vimeo
Consent to display content from - Vimeo
Google Maps
Consent to display content from - Google
Spotify
Consent to display content from - Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from - Sound