Gesprekken, Inspiratie

Performance management: doelen stellen of OKR’s?

Performance management en heldere doelen stellen voor je medewerkers kunnen hand in hand gaan. Het zorgt namelijk voor een optimale aanpak en managers weten goed wat er gaande is binnen jouw organisatie. Wanneer medewerkers weten wat grotere doel is, geef je hen namelijk de mogelijkheid om bij te dragen aan dit doel. Door in je gesprekken met medewerkers dan nog vast te leggen hoe zij hieraan bijdragen, maak je het een onderdeel van je performance management.

De olifant in kleine stukjes opbreken

Misschien wel een bekende uitspraak voor je, maar begin altijd met het opbreken van je organisatiedoel. Laat managers met medewerkers het gesprek aangaan over organisatiedoelen. Geef medewerkers dan zelf de kans om te vertellen hoe zij willen en kunnen bijdragen. Gezamenlijk vertaal je het organisatiedoel naar afdelings- en persoonlijke doelen. Onderzoek (en boerenverstand) wijst uit, dat als mensen zelf kunnen ‘meebouwen’ aan de oplossing, ze ook eigenaarschap pakken. Daarnaast breek je zo de spreekwoordelijke olifant in kleine stukjes en krijg je sneller inzicht waar je competenties of kennis mist om je doelen te behalen.

Performance Management en doelen stellen: wat vraagt dat van een organisatie?

performance management doelen stellen

Iets waar veel medewerkers behoefte aan hebben, is transparantie. Communiceer dus helder wat de doelstellingen en uitdagingen van de onderneming zijn. Maar vertel ook eerlijk  in hoeverre deze haalbaar zijn, wie daar aan kan bijdragen en op welke manier. Doordat jij transparantie biedt in jouw organisatie, vergroot je het vertrouwen van je medewerker. Zij zullen gemotiveerder aan de slag gaan met de persoonlijke doelstellingen.

Beloning op basis van data

Door performance management in je beoordelingscyclus te implementeren zorg je ook voor inzicht in het functioneren van je medewerkers in relatie tot het stellen van doelen. Voeg daar nog 360 graden feedback en je krijgt een beoordeling die gebaseerd is op een breed perspectief, in plaats van louter de mening van de manager. Plan daarom in je beoordelingscyclus een moment waarop je collega’s, klanten en derden uitnodigt om een evaluatie in te vullen. Of lees hier meer over 360 graden feedback en de voordelen hiervan. 

Naast dat de beloning op deze manier niet gebaseerd is op één mening, biedt het nog meer voordelen. Management ziet aan het einde van het jaar wie heeft bijgedragen aan de organisatiedoelstellingen en waar gaten zijn gevallen. Voor het nieuwe jaar worden op die manier de organisatiedoelstellingen realistisch bijgesteld en kan er gekeken worden hoe eventuele gaten worden opgevuld.

Ben je nieuwsgierig geworden naar hoe Teampeak jouw organisatie kan ondersteunen? Neem dan hier contact met ons op! 

Categorieën
Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from - Youtube
Vimeo
Consent to display content from - Vimeo
Google Maps
Consent to display content from - Google
Spotify
Consent to display content from - Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from - Sound