KPI voorbeelden: ben je op zoek naar inspiratie voor het opstellen van Kritieke Prestatie Indicatoren voor jouw organisatie? In deze blog helpen we je daarbij. We beginnen eerst met een korte uitleg rondom KPI’s en aan welke eisen ze moeten voldoen. Daarna geven we je een aantal voorbeelden van Kritieke Prestatie Indicatoren.
Eisen voor het opstellen van KPI’s
KPI’s zijn variabele meetinstrumenten en zijn dus kwalitatief. Met het opstellen van KPI’s is het belangrijk dat men ze SMART noteert:
- Specifiek
- Meetbaar
- Actiegericht
- Realistisch
- Tijdgebonden
Als management de verschillende KPI’s heeft opgesteld, worden deze hopelijk direct met medewerkers gedeeld. Door heldere en transparante doelen te hebben, zijn medewerkers gemotiveerd en weten ze waarvoor zij werken. Daarnaast worden aan KPI’s vaak beloningen gekoppeld. Het is een goed meetinstrument en kan voor alle medewerkers gelijk zijn.
KPI voorbeelden: opstellen en invoeren
Overtuigd van KPI’s en geloof je dat het ook jouw organisatie helpt? Hieronder geven we je een aantal voorbeelden van de verschillende KPI’s.
- Contactratio – voor verkoop teams of -afdeling is dit een goed voorbeeld. Het is namelijk een percentage van het aantal contacturen dat resulteert in het krijgen van een nieuwe klant.
- Doorlooptijd leads – ook deze is een goed voorbeeld voor sales teams en -afdelingen. Spreek met elkaar bijvoorbeeld een gemiddelde doorlooptijd af van een lead en kijk na een half jaar hoe het team of afdeling daar bij in de buurt zit.
- Tevreden klanten – bepaal samen wat het gemiddelde van de NPS-score van jullie klanten moet zijn. De Net Promoter Score wordt in Nederland vaak gebruikt als onderzoeksinstrument om te meten of de respondenten ambassadeurs zijn van het product of de dienst.
Lees ook ons blog artikel over de OKR methode. Benieuwd naar meer informatie over KPI’s? Lees hier onze andere blog over KPI’s of neem contact met ons op om te kijken of we iets voor jullie kunnen betekenen.