Over 11 dagen is het ‘Nationale Complimentendag’. “Is dat een ding?”, horen we je denken. Ja, dat bestaat dus echt, er is een website voor, dus het is een ding. Nou zijn wij niet zo van het verplichten; “Het is vandaag …. dag, dus je moet…”. Nee, daar houden we niet van.
Maar heel eerlijk, voor complimenten maken we graag een uitzondering. Waarom? Omdat we zien dat de impact van een compliment nog steeds wordt onderschat. En omdat we vinden dat er op de werkvloer te weinig goede complimenten worden gegeven, het is voor veel mensen nog een vak apart (ja, het ontvangen van een compliment ook). Daarom heeft ‘complimenten geven’ dan ook een prominente plek in onze performance management tool Teampeak.
Tijd dus om je mee te nemen in een korte spoedcursus ‘de kracht van het compliment’. We nemen je mee in wat het oplevert bij zowel de gever alsook de ontvanger, en de (wetenschappelijk bewezen) effecten op de werkvloer. Tenslotte beantwoorden we de vraag ‘Waarom is het nou slim om meer complimenten dan constructieve feedback te geven?’
Aandacht maakt alles mooier
Wees eerlijk, iedereen wordt er toch blij van? De één is misschien wat onhandiger in het ontvangen van het compliment (dat is namelijk een hele kunst op zich). Wij als mensen zijn sociale dieren en voor ons is het belangrijk om goedkeuring te krijgen, dat zit in ons systeem. Een compliment krijgen, voldoet aan die behoefte en is ook gewoon leuk. Het betekent erkenning en gezien worden. Iemand waardeert iets wat je doet of hoe je bent en neemt de tijd en moeite om er iets over te zeggen. “Aandacht maakt alles mooier”, de slogan van de IKEA, slaat hier de spijker op de kop. Een compliment voelt als oprechte aandacht en waardering.
Het mooie is dat het mes hier aan twee kanten snijdt. Als je een compliment geeft, levert dat jou als gever ook iets op. Je ziet direct resultaat! Als je compliment echt ‘aankomt’, zie je dat je de ander blij maakt. En dat geeft je niet alleen een goed gevoel, je bouwt ook aan de onderlinge relatie met de ander. Win-win zeggen wij!
Ok, tot zover misschien open deuren (maar wel even weer goed om te lezen!). Dus laten we een stapje verder gaan en de wetenschap kort induiken.
Wat zegt de wetenschap
Er zijn de laatste jaren veel onderzoeken gedaan naar het effect van complimenten op de werkvloer. En wat blijkt, onze hersenen reageren er heel goed op. Zij maken dopamine en oxytocine aan, ook wel de gelukshormonen genoemd. Oxytocine (knuffelhormoon) zorgt dat we er blij van worden en positieve energie van krijgen. Dopamine is gekoppeld aan het beloningscentrum van je brein, het komt vrij als je een beloning (o.a. een compliment) krijgt en zorgt dus voor gevoelens van plezier. En dat niet alleen, het werkt bijna verslavend, je wilt het nog een keer en dus ga je waarschijnlijk het gedrag herhalen. Simpel gezegd; je gaat dus meer je best doen en misschien harder werken zodat je weer een compliment krijgt. En dat gebeurt allemaal onbewust, door die stofjes in je hersenen die vrijkomen.
Nu rest ons alleen nog het antwoord op de vraag waarom het slim is om meer complimenten dan constructieve feedback te geven? Ook hier speelt je brein weer een doorslaggevende rol. In je limbisch systeem (het oudste deel van je brein dat betrokken is bij emoties, motivatie & leren) breekt oxytocine sneller af. Met andere woorden, ‘negatieve’ dingen blijven langer hangen, we neigen er als mens naar om het slechte te onthouden. Dat klinkt raar misschien, maar de belangrijkste functie van je hersenen is om jou veilig te houden, niet om je gelukkig te maken. Dus daar waar je hersenen ‘gevaar’ lijken te herkennen (negatieve feedback) zien, gaan ze daarop focussen.
Alleen maar positief ‘gezwets’? Geen verbeter feedback meer?
Hiermee zeggen we dus niet dat je geen constructieve feedback meer mag geven. Integendeel, ook daar zijn we fan van (mits je wel een aantal belangrijke randvoorwaarden volgt). Wat we zeggen is, dat je in de praktijk meer complimenten zou moeten geven dan verbeter feedback. Om alle bovengenoemde redenen en omdat je de kans vergroot dat het langer blijft hangen en daardoor meer waarde krijgt.
Tot zover het wetenschappelijke gedeelte. Nu weer terug naar de dagelijkse praktijk.
We worden er dus blij van, zowel de gever als de ontvanger. Het komt de sfeer ten goede. De onderlinge relaties verbeteren. En daardoor wordt het ook nog eens makkelijker om het met elkaar over zaken te hebben die beter kunnen. En als bijvangst heb je dus ook nog grote kans dat je mensen harder aan de slag gaan.
Nog 11 nachtjes….
En nu dus nog 11 dagen om complimenten te bedenken! Omdat het werkt! En zonder bijbedoeling hè, niet als trucje! Nee, gewoon echt oprecht gemeend. Want je wilt dat het ‘echt aankomt’, dus het compliment moet ook wel goed onderbouwd zijn. Maar daarover kunnen we heel kort zijn ????. Dat lees je volgende week.