Het is duidelijk zichtbaar: er is een nieuwe generatie op de arbeidsmarkt. Het is een nog nooit eerder zoveel besproken generatie. Iedereen vindt er wat van, maar nog veel organisaties worstelen met hoe ze ermee om moeten gaan. De nieuwe generatie is namelijk veel kritischer wat betreft een baan en stelt andere eisen dan we gewend zijn. En dan liggen de banen ook nog eens voor het oprapen (lees: ze zijn zo weer vertrokken als een baan niet bevalt). We hebben deze generatie echter hard nodig, want ze zijn het talent van de toekomst. En misschien kunnen we wel veel van ze leren. Wij leren je in deze blog hoe je deze nieuwe generatie aanspreekt.
De verschillende generaties
We hebben ondertussen aardig wat verschillende generaties op de arbeidsmarkt. De langst zittende generatie is de babyboomer (1946 – 1964).Dit is de generatie die hard werkt voor een beloning. Daarna kwam generatie X (1965 – 1980), de generatie die al wat meer op prestaties gericht is dan de babyboomer. Vervolgens kwamen de millennials (1981 – 1996) die een goede werk-privé-balans belangrijker vinden en zichzelf persoonlijk willen ontwikkelen. En nu krijgen we daar generatie Z bij (1997 – 2012). Dit is de generatie die met alle technologieën is opgegroeid, van snelheid houdt en veel waarde hecht aan flexibiliteit en diversiteit. In een eerdere blog bespraken we beoordelingstechnieken voor elke generatie. We leggen nu specifiek uit hoe je de nieuwe generatie op de arbeidsmarkt aanspreekt. Want dat is voor velen de grootste uitdaging.
Generatie Z(en): liever lui dan moe?
Laten we beginnen met onze mindset. Generatie Z wordt namelijk vaak in het hokje ‘lui’ gestopt. Wij vinden dat echter niet helemaal eerlijk. Deze generatie wil namelijk graag werken. Ze verlangen alleen naar een andere manier van werken. Ze willen vanuit hun passie werken, vinden persoonlijke ontwikkeling belangrijk en hechten veel waarde aan flexibiliteit. En daar is volgens ons niks mis mee. Als je openstaat voor hun visie en luistert naar hun verlangens, dan ben je al met één been binnen. En je hoeft daarmee niet direct je eigen kernwaarden overboord te gooien.
Impact maken
De nieuwe generatie vindt persoonlijke ontwikkeling belangrijk, dus stap één is: richt je performance management hierop in. Zorg ervoor dat je genoeg uitdaging en groeimogelijkheden biedt. Daarnaast wil de nieuwe generatie graag een zinvolle bijdrage leveren. Ze denken echt na over de toegevoegde waarde van hun talent en het werk dat ze leveren. En dat doen ze het liefst in een organisatie die aansluit bij hun visie en kernwaarden. Laat als organisatie daarom zien waar je voor staat en welke impact je maakt. Als dit een match is, dan komt generatie Z graag voor je werken.
Flexibiliteit
Zoals we al zeiden: de nieuwe generatie is niet lui, maar werkt op een andere manier. Ze hechten bijvoorbeeld waarde aan flexibele werktijden. Sommigen vinden het heerlijk om in de ochtend voor werktijd te sporten en werken graag in de avonduurtjes iets langer door. Als je hierin flexibel durft te zijn, dan heb je blije en hardwerkende medewerkers.
Moderne communicatiestijl
Kom ten slotte niet aanzetten met ingewikkelde systemen en technieken uit de vorige eeuw. Spreek de nieuwe generatie door gebruik te maken van de nieuwste technologieën. Gebruik hiervoor sociale en digitale kanalen, zoals apps en e-learning platforms. Op deze manier creëer je verbinding met deze generatie. Omdat deze generatie zoveel waarde hecht aan persoonlijke ontwikkeling en werken vanuit hun talent, maken wij bijvoorbeeld veel gebruik van online testen. Via ons platform Quest kunnen medewerkers en kandidaten allerlei (talent)testen maken waarmee ze inzicht krijgen in onder andere talenten, drijfveren en ambities. Tegelijkertijd komen we in verbinding met deze generatie. Wil je dit ook uitproberen? Stuur ons dan een mail. We laten je graag kennismaken met Quest.