Nieuws

Individuele doelen vs. bedrijfsdoelen: zo zet je alle neuzen dezelfde kant op

Ze zeggen dat het hebben van duidelijke doelstellingen inspirerend en motiverend is. Dus organisaties proberen zoveel mogelijk doelen – via hun medewerkers – te realiseren. Echter, de kloof tussen bedrijfsdoelen en individuele doelen van medewerkers zorgt ervoor dat doelstellingen juist niet inspirerend zijn. Met name de manier waarop bedrijfsdoelen vertaald worden, speelt hierin een belangrijke rol. We vertellen je hoe dit werkt en hoe je ervoor zorgt dat (bedrijfs)doelen wel inspirerend zijn. 

Waarom werken doelen niet? 

Organisaties vertalen hun targets en KPI’s vaak in krampachtige doelstellingen. Jij wilt aankomend jaar misschien 8% meer omzet genereren, maar dit soort harde getallen zijn helemaal niet inspirerend voor medewerkers. Ze krijgen vaak alleen maar het gevoel dat ze harder moeten werken. Toch gek, want de theorie zegt dat duidelijke doelstellingen wel inspirerend en motiverend zijn. Het ‘probleem’ zit in de formulering van de doelstellingen. Targets en harde cijfers zijn wel duidelijk, maar werken niet omdat ze vaak negatieve emoties oproepen. Wat wel werkt, is het vertellen van het verhaal achter de doelen. 

Vertel het verhaal achter de doelen

Medewerkers hebben andere drijfveren dan de directie van de organisatie. Eén van de grootste drijfveren van medewerkers is het leveren van een waardevolle bijdrage en het maken van impact, vooral van de nieuwe generatie. Hun drijfveer is niet het verhogen van de omzet met 8%. Hun drijfveer zit bijvoorbeeld meer in het helpen van klanten of het verbeteren van de wereld. Communiceer je bedrijfsdoelstellingen daarom niet in harde cijfers (hoe duidelijk dat ook is), maar in het verhaal erachter. Zeg bijvoorbeeld: ‘Wij geloven dat we het beste product bieden en klanten maximaal kunnen helpen, en we vragen jou om hieraan bij te dragen.’ 

Inspirerende doelstellingen: een voorbeeld 

Binnen Teampeak zeggen we bijvoorbeeld niet dat we volgend jaar een bepaald percentage willen groeien. Natuurlijk stellen we voor onszelf wel dit soort doelen, maar dat communiceren we niet richting onze medewerkers. Tegen hen zeggen we dat we onze klanten willen helpen om maximale medewerkerstevredenheid te bereiken. Daarvoor gaan we onze software en dienstverlening nog beter maken en we vragen jou om hier met jouw talent aan bij te dragen. Iedereen heeft talenten en die individuele talenten kunnen ze inzetten om dit doel te bereiken en impact op onze klanten te maken. Wanneer je de (hoofd)doelstelling inspirerend maakt, kunnen medewerkers makkelijker hun eigen bijdrage eraan koppelen. 

Focus op impact 

Zoals we al zeiden, is het goed om als organisatie duidelijke en meetbare doelstellingen te hebben (in geld en groei). Maar als je de neuzen van medewerkers dezelfde kant op wilt krijgen, is het dus belangrijk om deze doelen om te zetten naar inspirerende doelen. Hoe kunnen medewerkers hun talent inzetten om het doel te behalen? Welke impact kunnen ze maken op klanten en de organisatie? Als je dat kan, dan kunnen wij je garanderen dat je een gemotiveerd team hebt. 

Dit is één van de manieren om je medewerkers te inspireren en motiveren. Er zijn echter nog veel meer belangrijke onderdelen die hieraan bijdragen. Welke dat zijn, lees je in ons e-book ‘Het geheim van High Performace Management’. Wil je weten wat jouw organisatie precies nodig heeft? Neem dan vrijblijvend contact met ons op! We laten je graag zien hoe je jouw organisatie en medewerkers laat groeien.

Categorieën
Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from - Youtube
Vimeo
Consent to display content from - Vimeo
Google Maps
Consent to display content from - Google
Spotify
Consent to display content from - Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from - Sound