Nieuws

HR kan niet zonder marketing: de kracht van employer branding

Een fan van Nike is bereid om 100 euro meer te betalen voor een paar gekke sneakers. Waarom? Omdat ze zichzelf identificeren met de kernwaarden van het merk. Ze kopen de schoenen met emotie, niet omdat ze toevallig nieuwe schoenen nodig hebben. Van dit principe kunnen HR-managers veel leren, want als je gaat werven ‘verkoop’ je eigenlijk je organisatie. Vroeger werkten mensen voor een inkomen, er moest brood op de plank komen. Nu zoeken mensen zinvol werk en een organisatie die past bij hun eigen kernwaarden. Dus als je in deze tijd medewerkers wilt vinden en vooral ook binden, dan wordt het tijd om te werken aan je employer branding! 

De evolutie van het HR-vak 

Vroeger was P&O vooral een administratieve functie waarin je bezig was met loonstroken en contracten. Tegenwoordig zijn de taken van een HR-manager veel omvangrijker en ook de functietitel evolueert mee naar titels als People en Culture Manager. En dat is ook niet zo gek, want er komt veel meer kijken bij het HR-vak. De menselijke kant en emotie spelen een hele belangrijke rol daarin. De concurrentie is hoog op deze krappe arbeidsmarkt, dus simpelweg met een goed salaris zwaaien en pronken met de gezellige vrijdagmiddagborrel heeft geen zin meer. Dat doet iedereen al. Mensen willen verbinding voelen met jou als organisatie, dus de totale merkbeleving van je organisatie moet kloppen. 

Generatie Z(invol): waar sta je voor?

Mensen zijn veel meer dan vroeger op zoek naar purpose en zingeving, ook in hun werk. Met name de nieuwe generatie, Generatie Z, is kritisch en kijkt ook echt naar waar jij als organisatie voor staat. Ze willen niet alleen een zinvolle bijdrage leveren, maar ook voor een organisatie werken die aansluit bij hun eigen visie en kernwaarden. Zorg er daarom voor dat je weet waar je bedrijf voor staat en dat je dat ook uitdraagt, zodat mensen het zien en vooral ook voelen.   

Merkbeleving van je organisatie

Het betekent dat je jouw organisatie als merk moet gaan zien en HR als marketinginstrument. Je kunt in een vacature bijvoorbeeld heel mooi vertellen wat je doet, maar uiteindelijk wil je dat een kandidaat jouw ‘merk’ overal voelt. Marketing leert namelijk dat mensen vanuit emotie kopen en verbondenheid willen voelen met de ‘tribe’. Dus wanneer een sollicitant enthousiast wordt van jouw vacaturetekst, dan moet hij of zij datzelfde gevoel ervaren wanneer ze op gesprek komt en ook daadwerkelijk aan het werk gaat. HR is daar vaak nog niet op ingericht en onkundig op dit gebied. Daarom is het verstandig om een HR marketeer op de afdeling te zetten die precies weet hoe je een goede merkbeleving creëert. 

Houd niet de schone schijn op!

Employer branding is iets wat je binnen de organisatie creëert en vervolgens naar buiten uitdraagt. Je kunt wel de schone schijn ophouden over hoe geweldig jouw organisatie is, maar als de binnenkant niet matcht dan wordt dat al snel duidelijk. Tegenwoordig kunnen medewerkers via allerlei websites een review achterlaten over de organisatie waar ze werken. Kandidaten zien dus snel genoeg of medewerkers jou aanprijzen of negatief zijn. Je kunt dus niet ‘doen alsof’. Zorg ervoor dat je medewerkers tevreden zijn en dat jouw merkbeleving van binnen naar buiten klopt en een eenheid is. En als je eigenlijk niet weet hoe tevreden jouw medewerkers nu echt zijn, lees dan eens hoe je medewerkers engagement meet

Het komt er dus op neer dat je als organisatie goed moet kijken naar je employer branding. Welk merk ben je? Waar kunnen kandidaten en medewerkers fan van worden? Waar kunnen ze zich emotioneel  aan verbinden? Ons advies: neem hiervoor een HR-marketeer aan. En wist je dat je jouw merkbeleving door de hele gesprekscyclus kunt doorvoeren? In de Teampeak app passen we niet alleen jouw logo en kleuren toe, maar ook jouw kernwaarden en alles wat daarbij komt kijken. Neem contact met ons op, dan geven we je een inkijk in de mogelijkheden.

Categorieën
Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from - Youtube
Vimeo
Consent to display content from - Vimeo
Google Maps
Consent to display content from - Google
Spotify
Consent to display content from - Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from - Sound