Nieuws

360 graden feedback: 6 tips om dit proces te faciliteren

360 graden feedback: 6 tips om dit proces te faciliteren

Feedback geven, veel mensen vinden het spannend. Dus kan het niet anoniem? Of alleen via je manager? Dit is vaak hoe we het binnen organisaties zien gebeuren. Het is echter het tegenovergestelde van wat we met 360 graden feedback bedoelen en willen bereiken. 360 graden betekent namelijk dat je feedback vanuit meerdere hoeken krijgt, dus ook van je collega’s en misschien wel klantrelaties. En dat maakt het nog spannender. We geven je daarom 6 tips waarmee je 360 graden feedback kunt faciliteren. 

Waarom 360 graden feedback?

360 symboliseert de volledige cirkel van feedback: boven, naast en onder je. 360 graden feedback betekent dus dat je feedback van allerlei mensen uit verschillende hoeken krijgt. Het idee achter deze benadering is dat je een beter en allesomvattend beeld krijgt van iemands functioneren. Prestaties zijn dus nooit gebaseerd op de mening van één persoon. Er bestaat niet voor niets het gezegde: ‘It takes a village to raise a child’. Je hebt dus meerdere mensen nodig om iemand te laten groeien. 

Anonieme feedback of niet?

Bij 360 graden feedback bestaat nog de keuze of je feedback anoniem geeft of niet. Beide hebben voor- en nadelen. Medewerkers geven met name de voorkeur aan anonieme feedback, omdat ze het spannend vinden en een collega geen pijn willen doen. Ze durven anoniem vaak iets eerlijker feedback te geven. Het nadeel van anonieme feedback is dat de ontvanger zichzelf niet kan verdedigen en er geen gesprek gevoerd wordt. Wat overblijft is dan alleen ‘de meting’. En dat terwijl een goed gesprek met elkaar juist belangrijk is om te groeien en nader tot elkaar te komen. Daarom kiezen wij er altijd voor om feedback niet anoniem te geven. Persoonlijke ontwikkeling is één van de belangrijkste drijfveren van medewerkers, dus daar moet je ook op deze manier op inzetten.

Zo faciliteer je 360 graden feedback

Als je 360 graden feedback wilt faciliteren, is het ten eerste belangrijk dat het onderdeel wordt van de gesprekscyclus en teamontwikkeling. Voeg het daarom toe als vast onderdeel van performance management. Om 360 graden feedback vervolgens goed te laten verlopen, hebben we een aantal tips: 

  1. Creëer een veilige omgeving: Zorg ervoor dat medewerkers zich veilig voelen en feedback durven te geven. Geef feedback bijvoorbeeld niet in een groep, maar één op één. 
  2. Creëer structuur en spelregels: Leg vast hoe en hoe vaak medewerkers feedback geven. Geef structuur, door bijvoorbeeld elk kwartaal een feedbackronde te houden. Maak daarbij ook spelregels en train zowel managers als medewerkers in hoe ze feedback kunnen geven. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld de gouden feedback-formule gebruiken. 
  3. Geef medewerkers de regie: Geef medewerkers binnen de structuur bijvoorbeeld de vrijheid om zelf te bepalen wanneer ze binnen het kwartaal feedback geven en een gesprek inplannen. 
  4. Maak prikkelende vragen: Inspireer medewerkers door ze vooraf een aantal veilige, maar ook prikkelende vragen mee te geven. Onthoud daarbij: less is more. Als je hiermee start, begin dan met veilige vragen, zodat medewerkers over de drempel van feedback geven stappen. Later kun je meer feedback gaan geven op competentieniveau. 
  5. Volg feedback op met een gesprek: Volg feedback altijd op met een goed gesprek tussen beide partijen. Tijdens zo’n gesprek kunnen medewerkers iets dieper op de gegeven feedback ingaan en van elkaar leren.
  6. Feedbackverslag: Vraag als manager altijd naar wat medewerkers uit de feedback hebben gehaald, zonder er een eigen oordeel aan te hangen en/of zelf feedback te geven. Je neemt als manager op dat moment een meer coachende rol aan en vraagt hoe je een medewerker kan helpen bij hun groei. 

Continue feedback van twee kanten

Het allerbelangrijkste is eigenlijk dat je continu met elkaar in gesprek blijft. Wacht niet tot het einde van het jaar met het geven van feedback, maar doe dat continu. En ga ook continu met elkaar het gesprek erover aan. Zo leer en groei je het hele jaar door. Aan het einde van het jaar weet je tenslotte niet precies meer wat en waarom je in de eerste week van maart iets hebt gedaan. Als je in het moment feedback geeft, kunnen mensen er direct van leren. En last, but not least: vergeet ook niet feedback van je medewerkers te vragen over je organisatie. De performance van je organisatie is namelijk een voorwaarde voor medewerkers om goed te kunnen presteren! 

360 graden feedback is wat ons betreft een onmisbaar onderdeel van performance management. Het is in het begin misschien lastig om te implementeren, maar uiteindelijk ga je de vruchten ervan plukken. Kun je wel wat hulp gebruiken bij het implementeren van 360 graden feedback? Neem dan contact met ons op! We laten je graag zien hoe je met de Teampeak methode feedback in je gesprekscyclus borgt. Of lees eens wat 360 feedback Carrière in de Horeca heeft gebracht

Categorieën
Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from - Youtube
Vimeo
Consent to display content from - Vimeo
Google Maps
Consent to display content from - Google
Spotify
Consent to display content from - Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from - Sound