Functioneringsgesprek vragen, voor zowel managers als medewerkers is het belangrijk om het functioneringsgesprek goed voor te bereiden. In het functioneringsgesprek staat het functioneren van de medewerker centraal en kun je dus kritische vragen verwachten. Daarnaast wordt er gekeken naar de onderlinge samenwerking tussen de manager en de medewerker.
Hoe bereiden beide partijen zich voor op het functioneringsgesprek?
Een goede voorbereiding heeft verschillende voordelen. Als medewerker kan het helpen met de spanning en eventuele angst die je hebt voor het gesprek. Als manager neem je vaak de voortouw in het gesprek en stel je de agendapunten op. Door beide partijen wordt er in het functioneringsgesprek een lijst met vragen beantwoord. Het voorbereiden en rustig na te denken helpt om het gesprek met een helder beeld in te gaan.
Welke vragen stel jij tijdens het functioneringsgesprek?
Is de datum geprikt en heb je alles voor kunnen bereiden? Dan wil je graag het gesprek ontspannen ingaan en een prettige sfeer creëren. Deze taak ligt vaak bij de manager. De medewerker kan het namelijk spannend vinden of eng om over zijn of haar functioneren te praten. Hier wordt vaak rekening mee gehouden. Dan neemt de manager iets lekkers mee zoals chocola of neemt nog even de tijd om buiten een gesprekje te voeren om het goed af te sluiten.
De volgende vragen kunnen bijvoorbeeld aan bod komen tijdens het functioneringsgesprek:
- Wat is er goed gegaan het afgelopen jaar?
- Als we kijken naar onze samenwerking; wat is daar goed in gegaan en wat kan beter?
- Nu we meer thuiswerken: hoe bevalt dat? Zijn er verbeterpunten waardoor je je beter kunt concentreren?
- Waar wil je het aankomende jaar aan gaan werken als het gaat om je persoonlijke ontwikkeling?
Dit is nog maar een korte lijst met voorbeeldvragen. Het belangrijkste is dat het gesprek een dialoog is tussen beide partijen. Het is geen ‘vragenuurtje’ en er wordt geen lijst met verbeterpunten opgelepeld vanuit de manager. Neem even de tijd om ook de positieve punten te behandelen en om stil te staan bij de groei van de medewerker.
Wat doe je na het functioneringsgesprek?
Uit het functioneringsgesprek komt vaak een aantal punten. Met het doel om het komende jaar eraan te werken. Bijvoorbeeld betere interne communicatie of meer ruimte voor de ontwikkeling van bepaalde persoonlijke vaardigheden. Het is daarnaast altijd fijn als de manager na een tijdje nog eens aan de medewerker vraagt hoe hij of zij zich voelde na het gesprek.
Ben je benieuwd wat Teampeak kan betekenen voor jouw organisatie? En hoe onze software op vernieuwende wijze de beoordelingscyclus optimaliseert? Neem dan contact met ons op!