Nieuws

Bouw je employer brand; jouw merk tot in de kleinste details

Het bouwen aan je employer brand gaat verder dan alleen een mooi logo en aantal kernwaarden. Het gaat om het creëren van een herkenbare identiteit die tot in de kleinste details wordt toegepast in alle aspecten van je organisatie. Of het nu gaat om je wervingsproces, je interne communicatie of de producten die je levert, je merk moet overal zichtbaar en voelbaar aanwezig zijn. Je kunt jouw organisatie wel heel mooi verkopen via een goede vacature, maar als het daar bij blijft, komen medewerkers uiteindelijk van de koude kermis thuis. We leggen uit hoe je jouw employer brand door je hele organisatie doorvoert.

Put your money where your mouth is

Eén van de belangrijkste aspecten van een succesvolle employer branding is niet alleen het zichtbaar maken van je merk, maar vooral ook tastbaar: geen woorden, maar daden! We zien in het wervingsproces dat er een ‘kunstje’ van de HR-afdeling wordt toegepast of dat een 13 in een dozijn benadering wordt gehanteerd. Organisaties hebben bijvoorbeeld ‘People first’ als kernwaarde, maar als je op het parkeerterrein, het dichtst bij de ingang, vervolgens bordjes met ‘directie’ ziet staan, heeft deze kernwaarde zijn kracht al verloren. Jouw kernwaarden, processen en zelfs je interne communicatie moet laten weerspiegelen wie je bent als bedrijf, en dat moet een werknemer of kandidaat niet alleen lezen, maar ook zien en voelen. 

Merkbeleving; verbondenheid met je brand

Wanneer je met employer branding aan de slag gaat, zorg er dan eerst voor dat jouw merk als een huis staat. En ook dat de merkbeleving (journey) van het begin tot het einde klopt. Apple doet dat bijvoorbeeld heel goed. Zij maken zelfs een hele vette doos om de telefoon, waardoor je van de doos al blij wordt. Op dat moment is het merk al tastbaar en krijgt de consument een connectie met de merkbelofte. Bij je organisatie moet je hetzelfde doen. Je kunt jouw merkbelofte heel mooi in de vacaturetekst beschrijven, maar ze moeten het vervolgens ook echt voelen bij binnenkomst. 

Jouw brand tot in de kleinste details

Het gaat erom dat je jouw unieke branding integreert in alles wat je doet, van begin tot eind. Bij Teampeak is dit het ontwerpprincipe: het doorvoeren van je merkidentiteit tot in de kleinste details. Want net als bij ‘normale’ branding wil je ook bij employer branding emotie oproepen. Het gaat daarom niet alleen om jouw kleuren en logo, maar ook om jouw kernwaarden, processen en alles wat daar bij hoort. In de Teampeak app kun je daarom tot in de kleinste details jouw merk doorvoeren: van je eigen knoppen, teksten en kernwaarden tot confetti en jouw eigen gifjes. Op deze manier maak je die mooie volzinnen en abstracte kernwaarden concreet en tastbaar, zodat mensen de connectie met je merk voelen. 

Het bindende middel: de gesprekscyclus

Uiteindelijk houdt het natuurlijk niet op bij het doorvoeren van je merk in alle details. Ook de gesprekscyclus is onderdeel van je branding. Dit is namelijk het moment waarop je het gesprek met medewerkers aangaat over onder andere kernwaarden en het moment waarop je de betrokkenheid bij je merk kunt vergroten. De gesprekscyclus richt je in aan de hand van je kernwaarden en tegelijkertijd is het een moment om te ‘checken’ hoe medewerkers jouw brand ervaren. Zien en ervaren medewerkers jouw brand hetzelfde als jij hebt bedacht? Door het gesprek met elkaar aan te gaan, kun je de verbinding vergroten. 

De kern van onze boodschap is: zorg ervoor dat jouw merk tot in de kleinste details tastbaar en voelbaar is. Dit is het principe waarmee we bij Teampeak werken, daarom kunnen klanten onze app ook tot in de details personaliseren. Hierdoor wordt het echt jouw app met jouw merkbeleving. Nieuwsgierig hoe dat eruitziet? Neem dan eens contact met ons op! We laten je graag de mogelijkheden zien. Of lees eens hoe we bij CTAC de app gepersonaliseerd hebben.

Categorieën
Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from - Youtube
Vimeo
Consent to display content from - Vimeo
Google Maps
Consent to display content from - Google
Spotify
Consent to display content from - Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from - Sound